sabato 11 marzo 2017

Dominasions e identitats culturâls in Friûl-Vignesie Julie

Di Giuliana De Cillia
Traduzione al Friulano Standard a cura di Gian Marco Sartôr
Traduzione all'Inglese a cura di Stefano Marco Boldi

La storie da penisule taliane anovere innumerevui câsj di dominasions e invasions di popui stranîrs: in particular mût il confin nord-orientâl, ca voi podìn identificâ cun la regjon dal Friûl-Vignesie Julie, al è un esempli lampant. La posizion di confin a’ à esponût inevitabilmenti i teritoris furlans al contat diret cun il mont celtic, chel gjermanic di derivazion sjcandinave, chel dai barbai ca vignivin dal estrem orient e cun las popolazions da penisule balcaniche. La conseguence di chesjt susseguisi di sjcambi cun cultures e lenghes tant divierses a è la nassjite di infinides sfacetadures das parlades dialetâls e la stupefacent diversitât e varietât lenghe e origjines dai abitants di chesjte regjon ca encje jessint limitade tas dimensjions a è invezit tant diversificade tas sôs numeroses comunitâts linguistic-culturâls.
Il prin popul c’al à considerevulmenti dât forme as tradizions ca encjamo voi sopravivin ta culture dal Friûl al è chel dai Celts, civiltât ca a avût origjine ta odierne Gjermanie e po ca si è esjpandude in gran part da Europe continentâl fint a rivâ e vei grant seguit encje su pas isules ingleses. Al è grassie a influence celtiche la tradizionâl acensiòn dal falò dal an gnûf, il Pignarûl, c’al è al sjtes timp simbul sjcaramantic par slontanâ las disgracies e propiziatori pa la vignude dal an bon e plen di bêts. L'acensiòn dai fûcs ca i Celts fasjevin colâ tai solstizios e equinozios ca sjcandìvin las sjtagjons a è vignude sucesivamenti adeguade al cjalendari da religjon cristiane ca è rivade però a conservâ un rît sostanzialmenti pagàn celebrât intun contest di cristianitât.
Da vasjte e diversificade civiltât celtiche, particolar importance a è da atribuî ai Cjarns, cep dal popul dai Celts c’al nus lassje in ereditât il nom atribuît a regjon prealpine e alpine da Cjargne. Al è chest popoul c’al à fondât origjinariamenti la zitât di Akileja ca i Romans àn po ribatezât Aquilee.
Il popul roman, procupât da progressive esjpansion dai Cjarns, al à menât vie i barbars da regjon cjapant possès di Akileja e metit aì il Municipium Romanum. La testimoniance dal insediament e zestion da regjon dai romans po jessi intuide ancje da fondazion di Tergeste (Triesjt), Forum Iulii (Cividâl) e Iulium Carnicum (Zui): chesjt ultim al è forsit il paîsj c’al rapresente di plui la dominazion dal popul roman parcè che aì a si cjatin grant part dai reperts ca son rivâts a tegni bot miôr al passaç das civiltâts ca son vignudes dopo.
La fin dal control dal Friûl-Vignesie Julie dei Romans a è segnade dal arîf inaresjtabil das fuarces barbares: Visigots, Uns e Ostrogots a erin i popui ca son vignûts un daûr di che altri fasjint violentes invasions, razies e sachedgjos. Il nom di Atile e dal so esercit di Uns specialmenti àn dât vite a sjtories e legjendes che encjamo voi la int a raconte in Friûl, une di chesjtes a conte l'origjine dal col dal tistjiel di Udin. Atile, dopo vei depredât e incendiât Aquileia, al ere rivât ta antiche sitadele di Udin e al veve ordinât al so esercit di realizâ un col da cui podei cjalâ il fûc c’al veve cjapât ta zitât modànt disjtrute. I ordins dâts ai guerieros erin di ingrumâ la tiere intun grum cun i elmos in mût da origjinâ il col cal sjta voi tal centri di Udin.
La sjtorie dal Friûl a si lassje indaûr une ere di devastazion e caresjtie cun la vignude dai Longobarts, popul di origjines nordiches plui svilupat e civîl das armades barbares ca avevin imperversât fin chel timp, a àn avût particolar influence su Cividâl. Il lassjit artisjtic di bassorilievos e dal Tempiet dal popul longobart al è dovût al fat che a àn metût la capital dal lor regno propit ta citadine Forum Iulii ca avevin fondât i romans.
Las influences plui recents e forsit par chesjt plui lampants ca àn dât vite a regjon come la conossjin voi, son ches da dominazion venete. Sore dutj i elements architetonics di place da Libertât a Udin a dimosjtrin la subordinazion da regjon a Republiche di Vignesie: il leon alât e i moros ca scandissjin las ores sunant la cjampane a son clârs simbui ca riclamin il passaç dai Venetos. La Republiche di Vignesie à lassjât a Triesjt non doma alc di architetonic ma encje linguisjtic, considerant ca al di là da terminolozie ca è simil a che furlane il mût di cjacarâ al samee plui al dialet venezian.
La sjtorie dal Friûl à radîsj antichisjimes e a è il risjultât di taintj bagai culturai che cun il timp a si son colezionâts e amalgamâts fint a rivâ a la sfacetade e varie realtât regjonâl ca clamin voi Friûl-Vignesie Julie.

Dominazions e identitâts culturalis intal Friûl-Vignesie Julie

La storie de penisole taliane e conte tant che mai câs di dominazions e invasions di popui forescj: massime mût il confin nord – orientâl, che vuè o puedin identificâ cun la regjon Friûl – Vignesie Julie, al è un esempli lampant. La posizion di confin e à esponût par scugnî i teritoris furlans al contat diret cul mont celtic, gjermanic di derivazion scandinâf, chel dai barbars che a vignivin dal Orient lontan e cun lis popolazions de penisole balcaniche. La conseguence di cheste secuence di scambis cun culturis e lenghis tant diviersis e je la nassite di infinidis diamantaduris di cjacaradis dialetalis e la straordenarie diversitât e varietât lenghistiche e origjinis dai abitants di cheste regjon che encja jessint limitate tes dimensions e je invecit cussì diversificade tes sôs numerosis comunitâts lenghistichis – culturalis.
Il prin popul che al à bentrop dât forme aes tradizions che encjamo vuè a sorevivin te culture dal Friûl al è chel dai Celts, civiltât che e à vût origjine te Gjermanie di vuè e che po si è slargjade intune grande part de Europe continentâl fin a vê grant continuazion encja su lis isolis inglesis. Al è in graciis de influence celtiche la tradizionâl acension dal fûc dal an gnûv, il Pignarûl, che al è tal istes timp simbul scaramantic par dislontanâ lis disgraciis e propiziatori pe vignude dal bun an e plen di bêçs. La acension dai fûcs che i Celts fasevin colâ intai solstizis e equinozis che segnavin lis stagjons e je stade daspò adade al calendari de religjon cristiane che je rivade però a conservâ un rît in sostance pagan celebrât intun contest di cristianitât.
De vaste e diversificade civiltât celtiche, grande impuartance si à di assegnâ ai Cjarns, cep dal popul dai Celts che nus lasse in ereditât il non atribuît ae regjon prealpine e alpine da Cjargne. Al è chest popul che al à fondât in principi la citât di Akileja che i Romans a àn po rinnomenât Aquilee.
Il popul roman, preocupât pe progressive espansion dai Cjarns, al menà vie i barbars de regjon, cjapant possès di Akileja e fondant achì il Municipium Romanum. La testimoneance dal insediament e gjestion de regjon di bande dai romans e pues jessi intuide encja de fondazion di Tergeste (Triest), Forum Iulii (Cividât) e Iulium Carnicum (Zui): chest ultin al è salancôr il paîs che al rapresente di plui la dominazion dal popul roman parcè che achì a si cjatin in buine part i reperts che a son rivâts a mantignîsi miôr al passaç des civiltâts rivadis daspò.
La fin dal control dal Friûl - Vignesie Julie dai Romans e je segnade de rivade incontrastade des fuarcis barbaris: Visigots, Uns e Ostrogots a jerin i popui che a son vignûts un daûr di chel altri puartant violentis incursions, scorsadis e botinadis. Il non di Atile e dal so esercit di Uns specialmentri a àn dât vite a storiis e liendis che encjamo vuè la int e conte in Friûl. Une di chestis e conte la origjine dal cuel dal cjistiel di Udin. Atile, dopo vê fiscât e incendiât Aquilee, al jere rivât te antighe citadele di Udin e al veve ordenât al so esercit di realizâ un cuel di cu podê cjalâ il fûc brusant te citât a pene sdrumade. I ordins dâts ai vuerîrs jerin di ingrumâ la tiare intun grum cun i elms in mût di origjinâ il cuel che al sta vuè al centri di Udin.
La storie dal Friûl e si lasse indaûr une ere di devastazion e cjarestie cun la vignude dai Longobarts, popul di origjinis nordichis plui disvilupât e civîl des armadis barbaris che a jerin passadis fin chel timp, a àn vût particular influence su Cividât. Il lassit artistic di basrilêfs e dal Templut dal popul longobart al è dovût al fât che a àn metût la capitâl dal lôr ream propite te citadute Forum Iulii che a vevin fondât i romans.
Lis influencis plui resints e forsit par chest plui lampants che a àn dât vite a la regjon come la cognossin vuè, a son chês de dominazion venite. Soredut i elements architetonics di place Libertât a Udin a dimostrin la subordinazion de regjon ae Republiche di Vignesie: il leon alât e i môrs che a segnin lis oris sunant la cjampane a son clârs simbui che a reclamin il passaç dai Venits. La Republiche di Vignesie à lassât a Triest no dome alc di architetoric ma encja linguistic, considerant che al di là de terminologjie che je simile a chê furlane il mût di cjacarâ al somee plui al dialet vignesian.
La storie dal Friûl e à lidrîs antighissimis e je il risultât di tancj bagai culturai che cun il timp a si son colezionâts e misturâts fin a rivâ a la diamantade e varie realtât regjonâl che o clamin vuè Friûl - Vignesie Julie.

Dominazioni e identità culturali in Friuli-Venezia Giulia

La storia della penisola italica annovera innumerevoli casi di dominazioni e invasioni da parte di popoli stranieri: in particolar modo il confine nord-orientale, che oggi possiamo identificare con la regione del Friuli-Venezia Giulia, ne è un esempio lampante. La posizione di confine espose inevitabilmente i territori friulani al contatto diretto con il mondo celtico, quello germanico di derivazione scandinava, quello dei barbari provenienti dall'estremo oriente e con le popolazioni della penisola balcanica. La conseguenza di questo susseguirsi di scambio con culture e lingue tanto diverse è la causa che spiega le infinite sfaccettature delle parlate dialettali e la stupefacente diversità e varietà di lingua e origini degli abitanti di questa regione che pur essendo limitata nelle dimensioni è invece assai diversificata nelle sue numerose comunità linguistico-culturali.
Il primo popolo che ha considerevolmente dato forma alle tradizioni che ancora oggi sopravvivono nella cultura del Friuli è quello dei Celti, civiltà originatasi nell'odierna Germania e poi diffusasi in gran parte dell'Europa continentale fino a raggiungere e ad avere grande seguito anche sulle isole britanniche. All'influenza celtica si deve la tradizionale accensione del falò di inizio anno, il Pignarûl, che è allo stesso tempo simbolo scaramantico per allontanare le disgrazie e propiziatorio per la venuta di un nuovo anno ricco e felice. L'accensione dei fuochi che i Celti facevano coincidere con solstizi ed equinozi che scandivano le stagioni venne successivamente adeguata al calendario della religione cristiana che però permise di conservare un rito sostanzialmente pagano celebrato in un contesto di cristianità.
Dalla vasta e diversificata civiltà celtica, particolare importanza è da attribuire ai Carni, ceppo del popolo dei Celti che ci lascia in eredità il nome attribuito alla regione prealpina e alpina della Carnia. A questo popolo si deve la fondazione originaria della città di Akileja che i Romani ribattezzarono poi in Aquileia.
Il popolo romano, preoccupato della progressiva espansione dei Carni, allontanò i barbari dalla regione prendendo possesso di Aquileia e stabilendovi il Municipium Romanum. La testimonianza dell'insediamento e gestione della regione da parte dei romani risiede anche nella fondazione di Tergeste (Trieste), Forum Iulii (Cividale) e Iulium Carnicum (Zuglio): quest'ultimo è forse il paese che meglio rappresenta il passaggio del popolo romano in quanto vi si trovano la maggior parte di reperti che meglio sono resistiti al passaggio delle civiltà successive. La fine del controllo del Friuli-Venezia Giulia da parte dell'Impero romano fu segnata dall'arrivo inarrestabile delle forze barbare: Visigoti, Unni e Ostrogoti furono i popoli che si susseguirono in violente invasioni, razzie e saccheggi. La fama di Attila e del suo esercito di Unni in particolare diedero vita ad aneddoti e leggende che ancora oggi si sento raccontare in Friuli, una delle quali riguarda l'origine del colle su cui oggi sorge il castello di Udine. Attila, dopo aver depredato e incendiato Aquileia, giunse nella antica cittadella di Udine e ordinò al suo esercito di realizzare un colle da cui poter ammirare l'incendio divampato nella città appena distrutta. Ai guerrieri venne dunque ordinato di ammucchiare la terra in un punto utilizzando i propri elmi dando così origine al colle che oggi torreggia al centro di Udine.
La storia del Friuli si lascia alle spalle un'era di devastazione e impoverimento con la venuta dei Longobardi, popolo di origini germaniche più sviluppato e civile delle armate barbare che avevano imperversato fino ad allora, che ebbero particolare influenza su Cividale. Il lascito artistico di bassorilievi e del Tempietto del popolo longobardo è dovuto al fatto che stabilirono la capitale del loro dominio proprio nella cittadina Forum Iulii precedentemente fondata dai romani.
Le influenze più recenti e per questo probabilmente più lampanti che hanno dato vita alla regione come la conosciamo oggi, sono quelle attribuite alla dominazione veneta. Sopra tutti gli elementi architettonici di piazza della Libertà a Udine dimostrano la subordinazione della regione alla Repubblica di Venezia: Il leone alato e i mori che scandiscono le ore facendo suonare la campana sono chiari simboli che richiamano il passaggio dei Veneti. Il lascito della Repubblica di Venezia su Trieste non è solo architettonica bensì di tipo linguistico considerando che nonostante la terminologia è simile alla lingua friulana la cadenza è più simile al dialetto Veneziano.
La storia del Friuli ha radici antichissime ed è la somma di innumerevoli bagagli culturali che il tempo ha collezionato ed amalgamato fino ad arrivare alla sfaccettata e varia realtà regionale che chiamiamo oggi Friuli-Venezia Giulia.

Friuli-Venezia Giulia's cultural identity and foreing dominations

Countless invasions and subjugations by foreign powers occur throughout the history of the italian peninsula: a fitting example would be the north-eastern border region, which is now part of the Friuli-Venezia Giulia region. Its position favored direct contact with Celtic, Scandinavian-Germanic and barbarian cultures hailing from the Far East and with the peoples of the Balkan peninsula. The great cultural and linguistic variation in this deceptively small region is a result of the continous exchange among cultures and languages so far apart between them.
The Celtic civilization, which originated in the region which is now known as Germany and subsequently spread through much of Continental Europe and eventually reached the British Isles is considered the first and foremost population to have given shape to the traditions that are still part of the Friulan culture. The ritual of the Pignarûl (the lighting of a bonfire to simbolically cast away bad luck and bring about a bountiful year) is owed to this civilization: traditionally performed during solstices and equinoxes that mark the beginning and end of seasons was eventually altered to follow the calendar of the Christian religion which unexpectedly allowed this pagan ritual to take place in a mainly Christian context.
Of particular importance in the vast and diversified celtic civilization is the population of the Carni, whose legacy still survives in the name of the subalpine and alpine region of Friuli, Carnia; they also originally founded the city of Akileja (subsequently renamed Aquiliea by the Romans).
The Romans, worried by the Carni’s relentless expansion, drove off the barbarians from the region by occupying Akileja and estabilishing a Municipium Romanum there, along the founding of the cities of Tergeste (Trieste), Forum Iulii (Cividale) and Iulium Carnicum (Zuglio): the presence of the majority of the better preserved archeological finds in Zuglio constitutes evidence of their passage in the area.
The end of Friuli-Venezia Giulia’s roman era is marked by the arrival of the unstoppable barbarian hordes: Visigoths, Huns and Ostrogoths, one after another, invaded, ransacked and pillaged this land. Attila and his Hun army’s reputation preceded him and became legendary among the common folk of Friuli. One of the best known legends, regarding the construction of the Castle of Udine, goes as follows: Attila, having sacked and burned down the city of Aquileia, ordered his men to carry enough soil in their helmets to form a hill high enough to let him watch the burning city. The same hill, according to the legend, stands today in Udine’s city center.
This era of strife, impoverishment and devastation came to a close with the coming of the Longobards, or Lombards. More civilized and developed than the barbarian hordes that came before them, this germanic people left abundant signs of their rule, particularly on the city of Cividale which was designated the capital city of the Longobard realm. Notable elements of their artistic heritage are, therefore, located there. Among them, of particular note are the numerous bas-reliefs and the Tempietto Longobardo.
Many of the most recent and noteworthy traits and features that shape the region of Friuli as we know it today are of Venetian origin: Udine’s piazza Libertà architectural elements (the Winged Lion and the bell-ringing Moors that mark the time) are clear signs of venetian rule. The Republic of Venice’s cultural heritage on the city of Trieste is not only limited to architecture but is also found in the linguistic domain: lexically, the venetian language is similar to the Friulan, but the inflection is more akin to the venetian dialect.

Friuli’s historical roots run deep as a result of the numerous cultural influences it has received through many centuries that eventually chiseled, bit by bit, the beautiful multi-faceted gem that modern-day Friuli is.

Nessun commento:

Posta un commento