sabato 4 marzo 2017

Il Furlân di Palaçul

Di Giada Rocchetto

Traduzione al Friulano Standard a cura di Gian Marco Sartôr

Palaçul al è un piçul paîs de Basse Furlane di 3000 personis plui o mancul. La siô storie je leade a l’epoche romane e o vin de repertos antîcs d’un puint roman. Lis sôs origjnis però son plui lontanis, de l’ere neolitiche. A Palaçul o fevelin un furlân di tipo centro-ocidentâl a vonde diferente di chel fevelât in te paîs dongje come Tisane o Muçane. Par esempli o disin “nuie” al puest di “nie” o “pì” al puest di disi “plui”.

A son tânts autôrs di Palaçul o di altris bandis c’an fevelât di chest paîs in te operis.

Giuliano Bini al è un studiôs di storie locale e a publicât diviarsis oparis leadis a Palaçul, a la sio înt e a la sio storie. Tant par citâivi cualchi titul: “BINI & affini. Storia di famiglie” (insiemit a Dario Bini), “Il Cumun. Storia delle istituzioni comunali di Palazzolo, Piancada e Marianis” e “I santi del Paese” (insiemit a Aldo Pizzali).

Un altri autôr importânt al è Salvatore Errante Parrino. Il sio libri “L’ultima estate”, c’à presentât ai 12 di fevrâr a Palaçòul in te Cjase Marinaretto, je une storie ator Palaçul e il sio flump, il Stele.

O vin ancje artists e pitôrs. Une realtât di Palaçul ie l’associasion Art&stella ch’e si ocupe di promovi l’art e la culture locals, ch’e promôf eventos e ativitât inte teritori.

O soi fiere di jessi furlane, parce che o sin înt di cûr, înt oneste e lavoradore, ma mi plasares tant che la nestre regjon fos plui cognussude in Italie e tal mônt. Je piçule, je vere, ma in Friûl o vin dut: mâr, monts, nature, citâts… Secont me, la nestre piçule patrie furlane a proprite bisugne di jessi racontade e scuiarte.

Cualchi curiositât su Palaçul: tal 1966 la marine di Blançade fu stade un dai sets furlâns de film 'La ragazza e il generale' de regjist Pasquale Festa Campanile, cui atôrs Virna Lisi, Rod Steiger e Umberto Orsini. Une de fiestis e manifestasiôns plui importantis de me paîs è il perdon di Sant'Antoni i prîms di zuin (il 13 al è la zornade zentrâl), e par solit dure dôs setemanis. O vin la procession cun la statue dal Sant par lis stradis de paîs, un tendon cuiart cun la cusine, musiche dal vif e chioscos par mangjà e bevi.

Il Furlan di Palaçui

Palaçûl al è un piçul paîs de Basse Furlane di 3000 personis pressepôc. La sô storie je leade a la epoche romane e o vin dai reperts antics di un puint roman. Lis sôs origjnis però a son plui lontanis, de ere neolitiche. A Palaçûl o fevelin un furlan di caratar centri-ocidentâl a vonde diferent di chel fevelât intai paîs vicins come Tisane o Muçane. Par esempli nô o disin “nuie” al puest di “nie” o “pì” al puest di disi “plui”.

A son tancj autôrs di Palaçûl o ben di altris bandis che a àn fevelât di chest paîs tes operis.

Giuliano Bini al è un studiôs di storie locâl e al à publicât diviersis oparis leadis a Palaçui, a la sô int e a la sô storie. Tant par citâ cualchi titul: “BINI & affini. Storia di famiglie” (insiemit a Dario Bini), “Il Cumun. Storia delle istituzioni comunali di Palazzolo, Piancada e Marianis” e “I santi del Paese” (insiemit a Aldo Pizzali).

Un altri autôr impuartant al è Salvatore Errante Parrino. Il so libri “L’ultima estate”, che al à presentât ai 12 di fevrâr a Palaçul inte Cjase Marinaretto, je une storie ator Palaçûl e il so flum, il Stele.

O vin ancje artiscj e pitôrs. Une realtât di Palaçûl je la associazion Art&stella che e si ocupe di promovi la art e la culture localis, che e promôf events e ativitât intal teritori.

O soi gloriose di jessi furlane, parcè che o sin înt di cûr, înt oneste e lavoradore, ma mi plasares tant che la nestre regjon e fos plui cognossude in Italie e intal mônt. Je piçule, je vere, ma in Friûl o vin dut: mar, monts, nature, citâts… Seont me, la nestre piçule patrie furlane e à proprite dibisugn di jessi contade e discuvierte.

Cualchi curiositât su Palaçûl: intal 1966 la marine di Blançade fo stade un dai sets furlâns dal film 'La ragazza e il generale' da regjist Pasquale Festa Campanile, cui atôrs Virna Lisi, Rod Steiger e Umberto Orsini. Une des fiestis e manifestazions plui impuartantis dal gno paîs al è il perdon di San Toni i prins di jugn (il 13 e je la zurnade zentrâl), e par solit dure dôs setemanis. O vin la procession cun la statue dal Sant par lis stradis dal paîs, un tendon cuiviert cun la cusine, musiche dal vîf e cjoscs par mangjà e bevi.
Il friulano di Palazzolo dello Stella

Palazzolo dello Stella/Palaçûl è un piccolo paese della Bassa friulana di circa 3000 abitanti. La sua storia è strettamente legata all’epoca romana e sono stati rinvenuti dei reperti di un antico ponte di quel periodo. Le origini del paese però sono più lontane, precisamente risalenti al Neolitico. Il friulano parlato a Palazzolo è di tipo centro-occidentale, molto diverso da quello di Muzzana o da quello di Latisana. Per esempio noi diciamo “nuie” invece di “nie” (tradotto “niente”) e “pì” al posto di “plui” (tradotto “più”).

Ci sono molti autori legati a Palazzolo/Palaçûl o che ne hanno parlato nelle loro opere. Giuliano Bini è uno studioso di storia locale e ha pubblicato diverse opere legate a Palazzolo, alla sua popolazione e alla sua storia. Tanto per citare qualche titolo: “BINI & affini. Storia di famiglie” (insieme a Dario Bini), “Il Cumun. Storia delle istituzioni comunali di Palazzolo, Piancada e Marianis” e “I santi del Paese” (insieme a Aldo Pizzali).

Altro scrittore importante che riguarda Palazzolo è salvatore Errante Parino. Il suo libro "L'ultima estate", presentato domenica 12 febbraio alla casa del Marinaretto, è un racconto è ambientato a Palazzolo e lungo il suo fiume, lo Stella. Abbiamo anche degli artisti e dei pittori molto abili e esiste anche una associazione Art&Stella che si occupa di promuovere l’arte e la cultura locali e organizza eventi e conferenze a tal proposito.

Sono fiera di essere friulana, perché siamo delle persone di cuore, persone oneste e gran lavoratrici. Mi piacerebbe però che la nostra regione fosse più conosciuta in Italia e nel mondo perché la Piccola patria friulana ha molto da offrire. Piccola senza dubbio, ma in poco tempo si possono raggiungere i luoghi più disparati: mare, montagna, collina.. A parere mio, il Friuli ha proprio bisogno di essere scoperto e raccontato.

Qualche curiosità su Palazzolo/Palaçûl: nel 1966 la marina di Piancada/Blançade fu uno dei set friulani del film 'La ragazza e il generale' diretto dal regista Pasquale Festa Campanile e interpretato da Virna Lisi, Rod Steiger e Umberto Orsini. Una delle feste e manifestazioni principali di Palazzolo/Palaçûl è la sagra di Sant'Antonio a inizio giugno (il giorno centrale è il 13) che solitamente dura due weekend. Viene fatta la processione della statua del santo per le vie del paese, ci sono tendoni con cucina, musica e concerti dal vivo e chioschi enogastronomici.

Nessun commento:

Posta un commento