sabato 13 maggio 2017

Discuvierzi il Friûl ocidentâl


Un viaç tra i comuns par vê una panoramica di ce visitâ

Di Gian Marco Sartôr

Par tants furlans dal centri e da la bassa orientâl la banda ocidentâl a è pôc cognossuda, e cualchidun al dis adiritura che cheì che abitin achì no son nencja pì furlans o, no miôr, che a son furlans di “serie B”. Purtrop il pì grant flum furlan (e encjamò piês la cuistion da li’ provinci’) al à creât una granda division, no noma gjeografica, ma encja socio-culturâl. Il Friûl ocidentâl, comprendût dal Tiliment a la Livença, dal cunfin cun la Cjargna a nord a chel dulà taca la bassa ocidentâl a sud, al à invecit tant di ufrî.
Pal turist che al vòul fâ turism urban, o vin Pordenon, cun la sô cultura leteraria e “PNLegge” (PNLei) e dutis lis atrazions di un grant centri; paîs cun importança storica (Polcenic, che al à encja la sorzent da la Livença, San Vît al Tiliment, Sopula, Spilumberc, Voleson Darzin e la sô rievocazion medievâl) e biei borcs, sei di mont (Andreis, Frisanc e Pofavri), sei di plan (Chions, Cordovât). A son dopo struturis famosis, come la tôr dal oroloi e il cjistiel di Porcia, il mulin di Ampian e il puint tal Tiliment (in comun di Pinçan), Sacil e i soi cjanai in stil vignesian, Vila Carnera e il cjistiel di Solimberc (Secuals), Mulins di Stalis e la abazia di Santa Maria in Silvis (Sest), cjistiel e fornace vecja di Top (Travês), la centrâl idroeletrica e i reperts archeologjics di Montreâl. Si cjatin encja tancj museus a tema, come chel dai funcs a Budoia, dal minadôr a Cjaneva, da la aeronautica a Flum (che tra l’altri al à encja il cinema pì grant dal Friûl ocidentâl) e chel da la civiltât contadina di San Gjorgj da la Richinvelda.
Se inveci’ o sèis interessâts a la enogastronomia, in ducjus i paîs a son fiestis e sagris, par esempli La fiesta sot il crupisignâr di Darba (a lui), o la sagra di San Bortolomeu a Lavorêt (di avost). O podèis cjatâ prodots tipichis, come i miluçs di Fana e la cevôla rossa di Cjavàs, o pûr par bevi un bun vin a son cantinis famosis a Cjasarsa, Fontanafreda, Morsan, Pravisdomini, San Martin al Tiliment e une vore di altris puescj. Magari al vi plâs l’artisanât: in chest câs o vês da savê che i comuns di Brugnera, Prata e Pasian a son definîts “triangul dal mobile”; e cemut dismenteâsi di Manià, il paîs dal curtis?
Altri grant capitul par chel che rivuarda la natura. Tacant da lis grandis valadis: la val Darzin, pôc abitada e fûr dal turism di massa; chê di Tramonç (di sora e di sot), formata dal flum Miduna e plena di camping; e la pì vasta val dal Celina, cul lâc di Barce, l’implant di schi e patinaç di Claut e la Valsetemana di Thimolei, dulà che si cjata encja il Cjampanîl di Valmontanaia. Famosa a è la val dal Vajont, scuasit dut comun di Nert e Cas, dulà il 9 otubar dal 1963 al è colât un gravon dal mont Toc: oltri a la diga, encjamò in piè, a meritin di ‘essi viodûts il vecji centri di Nert e la spetaculâr rapresentazion da la Passion, il vinars di Pasca. Ta la pedemontana e la planura si cjatin puescj singulârs, come la zona dai Magredi a Vivâr e San Cuarin, e cualchi particularitât, come la oasi dai 3 scalins dal diaul di Daçan, i landris di Pradis (Clausìet), lis risultivis di Vinçârs a Cordenons, il centri dal progjet grifon a Curnin (Forgjaria). E pai sportîfs? Chi c’a son: Plancjavâl (Davian) par sjiâ di inviar e par fâ freeride cun la mountain bike ta lis pistis suiadis in estât, o magari cun la bici da strada torzeonâ par li’ frazions di Cjastelgnûf; e se cualchidun al cîr esperiencis pì fuarts al pos montâ su par la mont di Valinis, sora Midun, e volâ cul parependii.
Par segûr a son une vore di altris robis in chest teritori. O ai puartât dome cualchi esempli da lis tipicitâts pì famosis, ma cui che al vignarà uchì al viodarà che o vin tant pì di chest, e al si necuarzarà che la int a è encjamò unida tant al Friûl.


Discuvierzi il Friûl ocidentâl
Un viaç tra i comuns par vê une panoramiche di ce visitâ

Di Gian Marco Sartôr

Par tancj furlans dal centri e de basse orientâl la bande ocidentâl e je pôc cognossude, e cualchidun al dis fintremai che cheì che abitin achì no son nencje plui furlans o, no miôr, che a son furlans di “serie B”. Purtrop il plui grant flum furlan (e encjemò piês la cuistion des provincis) al à creât une grande division, no dome gjeografiche, ma encje socio-culturâl. Il Friûl ocidentâl, comprendût dal Tiliment a la Livence, dal cunfin cun la Cjargne a nord a chel dulà tache la basse ocidentâl a sud, al à invecit tant di ufrî.
Pal turist che al vûl fâ turisim urban, o vin Pordenon, cun la sô culture leterarie e “PNLegge” (PNLei) e dutis lis atrazions di un grant centri; paîs cun impuartance storiche (Polcenic, che al à encje la sorzent de Livence, San Vît al Tiliment, Çopule, Spilimberc, Voleson Darzin e la sô rievocazion medievâl) e biei borcs, sei di mont (Andreis, Frisanc e Pofavri), sei di plan (Chions, Cordovât). A son dopo struturis famosis, come la tôr dal oroloi e il cjistiel di Porcie, il mulin di Ampian e il puint tal Tiliment (in comun di Pinçan), Sacil e i soi canai in stil vignesian, Vile Carnere e il cjistiel di Solimberc (Secuals), Mulins di Stalis e la badie di Sante Marie in Silvis (Sest), cjistiel e fornâs vecje di Top (Travês), la centrâl idroeletriche e i reperts archeologjics di Montreâl. Si cjatin encje tancj museus a teme, come chel dai funcs a Budoie, dal minadôr a Cjaneve, da la aeronautiche a Vile di Flum (che cun di plui al à encje il cine plui grant dal Friûl ocidentâl) e chel de civiltât contadine di Sant Zorç de Richinvelde.
Se invecit o sês interessâts a la enogastronomie, in ducjus i paîs a son fiestis e sagris, par esempli La fiesta sot il crupisignâr (La fieste sot il bovolâr) di Darbe (a lui), o la sagre di San Bortolomiu a Lavorêt (di avost). O podês cjatâ prodots tipics, come i miluçs di Fane e la cevole rosse di Cjavàs, o ben par bevi un bun vin a son cjanivis famosis a Cjasarse, Fontanafrede, Morsan, Pravisdomini, San Martin al Tiliment e une vore di altris puescj. Magari us plâs l’artisanât: in chest câs o vês da savê che i comuns di Brugnere, Prate e Pasian a son definîts “triangul dal mobil”; e cemut dismenteâsi di Manià, il paîs dal curtis?
Altri grant capitul par chel che rivuarde la nature. Tacant des grandis valadis: la val Darzin, pôc abitade e fûr dal turism di masse; chê di Tramonç (di sore e di sot), formade dal flum Midune e plene di camping; e la plui vaste val de Celine, cul lâc di Barce, l’implant di schi e patinaç di Claut e la Valsetemane di Cimolais, dulà che si cjate encje il Cjampanili di Valmontanaie. Famose e je la val dal Vajont, scuasit dut comun di Nert e Cas, dulà il 9 otubar dal 1963 al è colât un gravon dal mont Toc: oltri a la dighe, encjamò in pît, a meritin di jessi viodûts il vecj centri di Nert e la spetaculâr rapresentazion de Passion, il vinars di Pasche. Te pedemontane e la planure si cjatin puescj singulârs, come la zone dai Magredis a Vivâr e San Cuarin, e cualchi particularitât, come la oasi dai 3 scalins dal diaul di Daçan, i landris di Pradis (Clausêt), lis risultivis di Vinçârs a Cordenons, il centri dal progjet grifon a Curnin (Forgjarie). E pai sportîfs? Chi che a son: Plancjavâl (Davian) par schiâ di invier e par fâ freeride cun la mountain bike ter pistis suiadis in estât, o magari cun la bici stradâl torzeonâ par lis frazions di Cjastelgnûf; e se cualchidun al cîr esperiencis plui fuartis al pues montâ su par la mont di Valinis, sore Midun, e volâ cun la parecleve.
Par segûr a son une vore di altris robis in chest teritori. O ai puartât dome cualchi esempli des tipicitâts plui famosis, ma cui che al vignarà achì al viodarà che o vin tant plui di chest, e al si necuarzarà che la int e je encjemò unide tant al Friûl.
Scoprire il Friuli occidentale
Un viaggio tra i comuni per avere una panoramica su cosa visitare

Di Gian Marco Sartôr

Per tanti friulani del centro e della bassa orientale l’area occidentale è poco conosciuta, e qualcuno direbbe addirittura che coloro che abitano qui non sono neanche più friulani o, non meglio, che sono friulani di “serie B”. Purtroppo il pi grande fiume friulano (senza contare pure la questione delle provincie) ha creato una grande divisione, non solo geografica ma anche socio-culturale. Il Friuli occidentale, compreso tra Tagliamento e Livenza, dal confine con la Carnia a nord a quello dove inizia la bassa occidentale a sud, ha invece molto da offrire.
Per il turista che vuol praticare turismo urbano, abbiamo Pordenone, con la sua cultura letteraria e PNLegge (PNLei) e tutti gli intrattenimenti di un grande centro; paesi con importanza storica (Polcenic, in cui c’è anche la sorgente del Livenza, San Vito al Tagliamento, Zoppola, Spilimbergo, Valvasone Arzino e la sua rievocazione medievale) e bei borghi, sia montani (Andreis, Frisanco e Poffabro), sia di pianura (Chions e Cordovado). Ci sono dopo edifici famosi, come la torre dell’orologio e il castello di Porcia, il mulino di Ampiano e il ponte sul Tagliamento (in comune di Pinzano), Sacile e i suoi canali in stile veneziano, Villa Carnera ed il castello di Solimbergo (Sequals), Mulini di Stalis e l’abbazia di Santa Maria in Silvis (Sesto al Reghena), castello e fornace di Toppo (Travesio), la centrale idroelettrica ed i reperti archeologici di Montereale Valcellina. Si trovano anche molti musei a tema, come quello dei funghi a Budoia, del minatore a Caneva, dell’aeronautica a Fiume Veneto (in cui fra l’altro si trova anche il cinema più grande dell’alto Friuli occidentale) e della civiltà contadina a San Giorgio della Richinvelda.
Se invece siete interessati all’enogastronomia, in tutti i paesi ci sono feste e sagre, per esempio La fiesta sot il crupisignâr (La festa sotto il bagolaro) di Arba (a luglio), o la sagra di San Bartolomeo a Roveredo in Piano (in agosto). Potete anche trovare prodotti tipici, come le mele di Fanna e la cipolla rossa di Cavasso Nuovo, oppure per gustare un buon vino ci sono cantine famose a Casarsa, Fontanafredda, Morsano al Tagliamento, Pravisdomini, San Martino al Tagliamento e molti altri luoghi. Magari vi attira di più l’artigianato: in questo caso sappiate che i comune di Brugnera, Prata e Pasiano sono definiti il “triangolo del mobile”; e come scordarsi di Maniago, la città dei coltelli?
Altro grande capitolo riguarda la natura. A cominciare dalle grandi valli: la Val d’Arzino, poco abitata e lontana dal turismo di massa; quella di Tramonti (di sopra e di sotto), formata dal fiume Meduna e piena di camping; e la più estesa Val Cellina, con il lago di Barcis, l’impianto di sci e pattinaggio di Claut e la Val Settimana di Cimolais, dove si trova il Campanile di Val Montanaia. Famosa è la valle del Vajont, quasi interamente in comune di Erto e Casso, e dove il 9 ottobre 1963 è discesa un’enorme frana dal monte Toc: oltre alla diga, ancora in piedi, meritano di essere visitati il vecchio centro di Erto e la spettacolare rappresentazione della Passione, il venerdì di Pasqua. In pedemontana e pianura si trovano posti singolari, come l’area dei Magredi a Vivaro e San Quirino, e qualche particolarità, come la oasi dei 3 scalini del diavolo ad Azzano Decimo, le grotte di Pradis (Clauzetto), le risorgive di Vinçârs a Cordenons, il centro del progetto grifoni a Cornino (Forgaria del Friuli). E per gli sportivi? Ecco qui: Piancavallo (Aviano) per sciare d’inverno e fare discese freeride con la montain bike sulle piste asciutte d’estate, o magari con la bici da strada andare su e giù per le frazioni di Castelnovo del Friuli; e se qualcuno cerca esperienze più forti può salire sul monte Valinis, sopra Meduno, e volare col parapendio.
Sicuramente questo territorio offre molto altro. Ho portato solo alcuni esempi delle tipicità più famose, ma chi verrà qui in visita vedrà che siamo molto più di questo, e si accorgerà che la gente si sente ancora molto friulana.

Nessun commento:

Posta un commento