sabato 8 luglio 2017

Miluçs furlans, un tesaur di biodiversitât di recuperâ. Anin ae discuvierte di cui che si impegne a fâlu


A cura di Gian Marco Johann Sartôr
Dal numar 6/2015 de Patrie dal Friûl - version origjinâl

Al è un teritori, ta la part setentrionâl da la provincia di Pordenon, dulà il plan, cuasi impercetibilmintri al vâ su, fundindisi cun l'alçâsi dai primis çucui da la pedemontane da lis formis encjamò mulisitis e ondâts, cuviertis di boscjs, scliças di paeîs e di spandûs borgs: ulì son i Posts dai milus, patrimoni e part da la nostra storia Furlana.
Si, parcè i nostris vons vevin l'ûs, cuant ch'a tornavin in Patria, di puartâ cun sè semencis dai pomârs da l'oltran, fasint diventâ di fât il nostri teritori un gjojel di biodiversitât.
E chista ultima e je encjamò pì important, se si pensa che vuê il 90% dai milus in comerç a son mancul di deis varietâs; cussì crot encja la Asociazion Amadôrs Antîcs Miluçars, ch'al ten e promof dutis lis iniziativis che supuartin il recupar da lis antîcs varietâs autoctons di miluçars.

La associazion, costituide par dut da volontârs, nas tai prins agns doi mil (uficialmentri tal doi mil cinc) e da chê volte, insiemi ai comuns di Andreis, Cjavas, Fana, Frisanc, Manià e Midun, lavore di continui par slargjâ cheste realtât e fale cognossi tra la int.
Tant al è stât fât dai fondadôrs, in particulâr la ex president Raffaella Vallar, par rivâ ai obietîfs dall'AAMA: tra chescj la pupilance dai esemplârs plui impuartants di miluçars, la produzion e la difusion tra i interessâs di plantinis di antîcs varietâs, lezions di cerpidure e incalms organizadis cun il jutori di esperts, e tancj altri. Gran part da lis manifestazions no saressin realizabils cence il Cjamp Scuele, une cente metude a disposizion dal comun di Fana e da la cimentarije Zillo: ulì si displein diviersis acjadiments di divulgazion, encja cun scuelis primaris di dut il teritori: al è tant impuartant tirâ su i fruts fin da piçui a lis nestris tradizions, in là di rindili sensibilis a l'ambient.
Cence dubi però, la manifestazion plui impuartante e je la Mostre dai antîcs milus, ta la cuale ogni an un dai sîs comuns aderîns al progjet ospite l'AAMA e lis siò iniziativis, ma plui in gjenerâl consint a cheste e altris associazions dal puest di informâ la int sui prodots tradizionâls. Dome par rindi une idee di cetant sei grant chist event, vonde pensâ che l'an pasât, ad Andreis, a son stâs plui di cuatri mil visitadôrs.
L'interès cressint no po che jessi un dât positîf, e se da une bande son daûr a riscuvierzisi chei prodots tipics dal Friûl, da l'altre podarês jessi il principi par fondâ un futûr mercjat sostignibil a km 0.

Furlan standard
Dal numar 6/2015 de Patrie dal Friûl

Al è un teritori, te part setentrionâl de provincie di Pordenon, dulà il plan, scuasit impercetibilmintri al va su, fondintsi cul jevâsi dai prins çucui de pedemontane des formis encjemò mulisits e ondâts, cuvierts di boscj, scliças di paîs e di spandûts borcs: alì a si cjatin i Puescj dai miluçs, patrimoni e part de nostre storie Furlane.
Sì, parcè che i nestris vons a vevin l'ûs, cuant che a tornavin in Patrie, di puartâ cun se semencis dai pomârs dal oltran, fasint deventâ di fat il nestri teritori une zoie di biodiversitât.
E cheste ultime e je encjemò plui impuartant, se al si pense che in dì di vuê il 90% dai miluçs in cumierç a son mancul di dîs varietâts; cussì e crot encje la Asociazion Amadôrs Antîcs Miluçars, che e ten e promôf dutis lis iniziativis che a supuartin il recupar des antighis varietâts autoctonis di miluçars.

La associazion, costituide par dut di volontaris, e nâs intai prins agns dal doimil (uficialmentri tal doimilecinc) e di chê volte, insiemit ai comuns di Andreis, Cjavas, Fana, Frisanc, Manià e Midun, e lavore di un continui par slargjâ cheste realtât e fâle cognossi tra la int.
Tant al è stât fât dai fondadôrs, in particulâr la ex president Raffaella Vallar, par rivâ ai obietîfs de AAMA: tra chescj la pupilance dai esemplârs plui impuartants di miluçars, la produzion e la difusion tra i interessâts di plantutis di antighis varietâs, lezions di cerpidure e incalms organizadis cul jutori di esperts, e tant altri.
Grande part des manifestazions no saressin realizabils cence il Cjamp Scuele, une possidence metude a disposizion dal comun di Fana e dal cimentifici Zillo: alì a si displein diviers acjadiments di divulgazion, encje cun scuelis primariis di dut il teritori. Al è cetant impuartant tirâ su i fruts fin di piçui aes nestris tradizions, in là di rindiju sensibilis al ambient.
Cence dubi però, la manifestazion plui impuartante e je la Mostre dai antîcs miluçs, in cu ogni an un dai sîs comuns aderînts al progjet al ospite la AAMA e lis sôs iniziativis, ma plui in gjenerâl al consint a cheste e a altris associazions dal puest di informâ la int sui prodots tradizionâls. Dome par rindi une idee di trop sedi grant chest event, vonde di pensâ che l'an passât, ad Andreis, a son stâts plui di cuatrimil visitadôrs.
L'interès cressint nol pues che jessi un dât positîf, e se di une bande a son daûr a riscuvierzisi chei prodots tipics dal Friûl, de altre al podarês jessi il principi par fondâ un futûr marcjat sostignibil a km 0.
Italiano
Dal numero 6/2015 della Patrie dal Friûl

Esiste un luogo, nella parte settentrionale della provincia di Pordenon, dove il piano, quasi impercettibilmnente sale, fondendosi con l’elevarsi delle prime colline della pedemontana, le quali hanno forme ancora delicate ed armoniose, coperte di boschi, cosparse di paesi e borghi: lì si trovano i Posti delle mele, patrimonio e parte della nostra storia Friulana. Sì, perchè i nostri avi avevano l’abitudine, tornando in Patria dai paesi di immigrazione, di portare con sè semi di piante, garantendo così alla nostra zona un patrimonio di biodiversità.
E quest’ultima è ancora più importante, se si pensa che al giorno d’oggi il 90% delle mele in commercio appartiene a meno di dieci varietà; così crede anche l’Associazione Amatori Mele Antiche, che organizza e promuove tutte le iniziative che supportano il recupero delle antiche varietà autoctone di meli.

L’associazione, costituita per lo più da volontari, nasce intorno ai primi anni del duemila (ufficialmente nel duemilacinque) e da quella volta, insieme ai comuni di Andreis, Cjavas/Cavasso Nuovo, Fana/Fanna, Frisanc/Frisanco, Manià/Maniago e Midun/Meduno, lavora continuamente per diffondere questa realtà e farla conoscere alle persone.
Tanto è stato fatto dai fondatori, soprattutto dalla ex presidente Raffaella Vallar, per raggiungere gli obiettivi della AAMA: tra questi la tutela degli esemplari più rilevanti di meli, la produzione e la distribuzione tra gli interessati di piantine di varietà antiche, lezioni di potatura e di innesto organizzate con il supporto di esperti, e molto altro. Gran parte delle manifestazioni non sarebbero realizzabili senza il Campo Scuola, un terreno concesso dal comune di Fana/Fanna e dal cementificio Zillo: qui si svolgono diversi eventi di divulgazione, tra gli ospiti anche bambini delle scuole primarie di tutto il territorio. È davvero importante educare i giovani sin da piccoli alle nostre tradizioni, facendo sì che siano sensibili anche all’ambiente.
Senza dubbio però, la manifestazione più famosa è la Mostra delle mele antiche, la quale ogni anno è locata in uno dei sei comuni aderenti al progetto. Qui vengono ospitati la AAMA e le sue iniziative, ma più in generale questa opportunità consente a questa e ad altre associazioni del posto di informare le persone sui prodotti tradizionali. Solo un dato per rendere l’idea della portata dell’evento, si pensi che nell’anno passato (2014, NdT) vi sono stati oltre quattromila visitatori.
L’interesse crescent non può che essere un dato positivo, e se da una parte si stanno riscoprendo le tipicità del Friuli, dall’altra questo potrebbe essere lo spunto per puntare verso un mercato sostenibile a km 0.

Nessun commento:

Posta un commento