sabato 29 aprile 2017

Orient in Friûl


A Cura di Alessia Tamer
Traduzione al Friulano a Cura di Gian Marco Sartôr


Il Friûl - Vignesie Julie, par chel che rivuarde culture, tradizions e lenghis, al è une ole cence font; al ten i locudôrs di minorancis cognossudis dome ai istes fevelants, mîts, liendis, rîts e ûs propris di cheste regjon, e tant in maniere inspietade al rive a cjatâ puest encja par contignî e promovi culturis di paîs che ur mai sognaressis di viodi jenfri “Pieri Mortadele” e la “Loze dal Lionel”. E al è propite in timp di metât avrîl che e si davuelç la magjie: spassizant dongje al Cjistiel, passant il museu Diocesan e lis Galariis dal Tiepul, svoltant un cjanton cun disatenzion tra il conservatori e un tipic bar par intîr Furlan, o podaressis passâ il liminâr che puarte al Orient lontan. Al è il Far East Film Festival, definît “la plui riche rassegne di cinema dal Orient lontan in Europe” ma, intal struc, al è cetant plui di chest. Il Far East al è culture, discuvierte, sintiment; une rute fenestre suntun mont cussì distant, une cerce dal Orient e de sô int.
Cun pôc plui di 18 agns - al à festezât il decim otâf complean intal 2016 - al à, no cate la zovine etât, une riche storie e colmenate di nons e titui di grant valôr: il viaç al tache intal 1999, an in cu, intune sede e cualchi imprest plui modests, Johnnie To al vinç i Audience Awards cul so “A Hero Never Dies”; dilunc chê edizion a si cjatin zà films famôs, peliculis di rilevance che àn rapresentât il rompiglaç di chel che ai dì di vuè al è un pardabon impuartant event a Udin.
E e je stade propite une Furlane a direzi lis 19 edizions dal Far East Film Festival: Sabrina Baracetti, cressude a Codroip e laureade in Storie dal Cine a Triest, no vûl cjapâsi dût il merit de imprese, volent dâ la juste impuartance al lavôr di grup - encje se e je bielzà cognossude sicu une Kermesse amade e preseade in dute Europe e in Asie, Il Far east al si base encjemò tal volontariât e te passion dai colaboradôrs.
In efiet, la tribù FEFF no mancje di coesion e sens di apartignince, dal ufici stampe ai volontaris di sale, dai afezionâts che ogni an a partecipin al event a chei che a passin par câs a une proiezion e a ndi restin maraveâts, ogni an il Far East al pues vantâsi di vê un grant suces, cence dismenteâsi però che a son encje problems.
La Baracetti e à comentât la sielte di no volê lassâ la patrie: “Al è stât dificil, ma lu rifarès e dût câs soi une vore contente dal risultât [...] Lâ vie? Al sarès bastât pôc” (MV, 2001).
La edizion di chest an nol sarà divierse des precedentis “Nus plâs pensâji come un event che al scombussule la normalitât: il cotidian al si bloche e il scûr de salis dal FEFF al pare dentri dût par nôf dîs” (Linkmovies, 21 Avrîl 2017) e à comentât la diretore. Cun titui e personalitâts non di pôc - tra i plui famôs, la grande tornade di Herman Yau, regjist dal Drama/Action “Ip Man: The Final Fight” - al à viert lis sôs puartis il 21 Avrîl e li sierarà cheste sere cun il Sud Corean “Confidential Assignment” di Kim Sung-hoon, seguît da le tradizional fieste di premiazion.
Dilunc lis 19 edizions, tal Far East e si è plan plan zontade dute une serie di events leâts, paradis di cosplay e workshops - par dì un, il cors base di poetiche Haiku, la famose poesie gjaponese - passant a rûts marcjatins, trasformant la capitâl dal Friûl intun apostrof orientâl jenfri lis peraulis “mandi” e “furlan”.
Par nomenâ la pagjine facebook, tal sclâr ai 21 Avrîl: “Il fûr al à cjacarât, i tambûrs a son petâts, la tribù e si prepare a danzâ: il FEFF19 al à tacât”.

L'Oriente in Friuli

Il Friuli - Venezia Giulia è un’inesauribile fonte di cultura, tradizioni, lingue; custodisce parlanti di minoranze note solo ai parlanti stessi, miti, leggende, riti ed usanze proprie solo a questa regione eppure, sorprendentemente, riesce a trovare spazio anche per accogliere e promuovere culture di paesi che mai vi sognereste di vedere tra “Pieri Mortadele” e la Loggia del Lionello. Ed è proprio durante la seconda metà di Aprile che si compie la magia: passeggiando vicino al Castello, superando il museo Diocesano e le Gallerie del Tiepolo, voltando incautamente un angolo tra il conservatorio ed un tipico bar tutto Friulano potreste varcare la soglia che conduce all’Estremo Oriente. È il Far East Film Festival, definito “la più ricca rassegna di cinema dell’Estremo Oriente in Europa” ma, nella sostanza, molto più di questo. Il Far East è cultura, è scoperta, è emozione; una vera e propria finestra su un mondo così distante, un assaggio dell’Oriente e della sua gente.
Poco più che maggiorenne -ha festeggiato il diciottesimo compleanno nel 2016- ha, nonostante la giovane età, una storia ricca e traboccante di nomi e titoli di grande valore: il viaggio inizia nel 1999 quando, in una sede e con mezzi molto più modesti, trionfa agli audience awards Johnnie To con il suo “A Hero Never Dies”; quell’edizione ospita già titoli di spicco, pellicole di rilevanza che hanno letteralmente fatto da rompighiaccio per quello che ormai è diventato un appuntamento imperdibile e caratterizzante del panorama Udinese.
Ed è stata proprio una Friulana a dirigere le 19 edizioni del Far East Film Festival: Sabrina Baracetti, cresciuta a Codroipo e laureata in Storia del Cinema a Trieste non ama prendersi tutto il merito dell’impresa, preferendo dare il giusto peso al lavoro di squadra -nonostante sia ormai una Kermesse amata ed apprezzata in tutta Europa ed in Asia, il Far East si regge ancora sul volontariato e sull’entusiasmo dei collaboratori-.
In effetti, la tribù FEFF non manca di coesione e senso di appartenenza, dall’ufficio stampa ai volontari in sala, dagli affezionati che annualmente partecipano all’evento a coloro i quali capitano quasi per caso ad una proiezione e ne restano affascinati, ogni anno il Far East può vantare un seguito fedele ed irriducibile, nonostante non sia stato esonerato dai più disparati problemi.
Sabrina Baracetti ha commentato la scelta di non allontanarsi dalla regione natia: “È stato difficile, anche se lo rifarei e sono molto soddisfatta di ciò che ho costruito […] Andare via? Sarebbe bastato un attimo” (Messaggero Veneto, 2001).
L’edizione di quest’anno non si prospetta diversa dalle precedenti “Ci piace pensarlo come un evento che crea un corto circuito: la normalità quotidiana si blocca e il buio in sala del FEFF inghiotte tutto e tutti per nove giorni” (Linkinmovies, 21 Aprile 2017) ha commentato la direttrice. Con titoli e personalità non indifferenti -tra i più conosciuti, il grande ritorno di Herman Yau regista del Drama/Action “Ip Man: The Final Fight”- ha aperto i battenti il 21 Aprile e si chiuderà questa sera con il Sud Coreano “Confidential Assignment” di Kim Sung-hoon, seguito dalla ormai tradizionale cerimonia di premiazione.
Nel corso delle diciannove edizioni, al Far East si è lentamente aggiunta tutta una serie di eventi collaterali, dalle sfilate cosplay ai workshop -uno fra i tanti il corso base di poetica Haiku, la celebre poesia breve giapponese- passando per veri e propri mercatini, trasformando il capoluogo di provincia in un apostrofo orientale tra le parole “mandi” e “furlan”.
Per citare la pagina facebook, all’alba del 21 Aprile:
Il fuoco ha parlato, i tamburi stanno rullando, la tribù si prepara a danzare: è cominciato il FEFF19”.

Nessun commento:

Posta un commento